Speidermerke

Reisebrev fra Spejdernes Lejr 2012 - oppdatert 30/7 PDF Skriv ut E-post
Skrevet av Michael Zetterlund
fredag 20. juli 2012 22:10

Bilder fra vårt danske eventyr finner dere her

Dag 1 - onsdag 18/7-2012

Etter samling på speiderhuset og foreldretransport til Gardermoen var vi endelig på vei til Danmark. Vi var 11 speidere og 3 ledere som dro med Norwegian til København for 2 dager med pre-camp opplevelser i den danske hovedstaden og vår vennskapsby Lyngby.

Vel fremme i Lyngby, etter 3 tågbytter, ble vi møtt av en speiderleder som heter Jan. Jan viste oss det flotte speiderhuset som 3. Lyngby speidergruppe har hatt siden 2000. Her var det mange smarte løsninger som vi kommer til å kopiere / bli inspirert av. Jan traff for øvrig sin kone på Nordtreff 1986 i Finland, noe han har i fellesskap med vår egen svorske troppsleder.

Reisen gikk for øvrig meget godt med supre speidere som faktisk lyttet og gjorde det de hadde blitt fortalt. Stolte speiderledere!

Dag 2 - torsdag 19/7-2012

Etter en svipptur innom nærmeste butikk for å kjøpe litt frokost (morgenmad som det heter her), spiste vi og smurte nistepakke. Dagen ble tilbragt i København der vi opplevde Ripleys (believe it or not...) og fikk brukt noen av våre lommepenger på verdens lengste gågate - Strøget. Vi fikk også med oss de viktigste turistfellene på vår byvandring. Amalienborg, marmorkirken og ikke minst den lille Havfruen.

En annen "stor" opplevelse var den flotte Speidersport butikken på Østerport. Gjett om vi er misunnelige på de danske speiderne som har sine "egne" friluftsbutikker. Nye gadgets i diverse prisklasser ble kjøpt av de som fortsatt hadde noen penger igjen (for den dagen).

Etter middagen som Wannabe laget hadde vi et improvisert, men flott, leirbål i hagen bak speiderhuset. Litt annerledes enn i skogen, men helt knott og myggfritt!

Dag 3 - fredag 20/7-2012

Dagen startet litt tidligere siden all mat var på plass. Etter frokost gikk vi på oppdagelsesferd langs Mølle-ån. Michael strevet litt med å finne begynnelsen på stien, men vi fant den etter hvert. Vi gikk ikke hele veien fra Lyngby og ut til kysten fordi vi måtte spare litt på energien til ettermiddagens Tivoli besøk. Uansett så var det en fin tur i nydelig vær og med forbausende mange naturopplevelser. Blant annet en Hegre, svaner, ender, ekorn og mange snegler. Vi snudde ved Fuglevand Mølle etter vel gjennomført jakt på en Geocache rett ved.

Lunsj ble servert på speiderhuset og alle vet nå hva koldskål med kammerjunker er. Deretter ble det enda en togtur til København. Denne gangen var målet Tivoli - rett ved siden av Hovedbanestasjonen.

Speideren sponset inngangsbilletter og deretter var det fritt frem og velge mellom de forskjellige attraksjonene. Noen fokuserte på adrenalin og andre på litt mykere opplevelser med "build a bear".

Dag 4 - lørdag 21/7

Dagen startet klokken 8 med pakking av utstyr og rydding av speiderhuset. Vi var så effektive at frokost ble servert noen minutter tidligere enn planlagt og vi gikk fra huset eksakt 10:30. Flinke speidere! Etter en felles påminnelse/gjennomgang av skjerf-rulling og korrekt måte å ha skjerf/skjorte så var det en forholdsvis proper gruppe speidere som dro innover mot København.

Lokaltoget var preget av andre danske speidere som også var på vei til "speidertogene" i København. Inne på hovedbanestasjonen var det helt fullt med speidere fra forskjellige land som ventet på sine tog, lekte typiske speiderleker og satte sitt preg på omgivelsene. Morsomt å være en del av et slikt internasjonalt fellesskap!

Våre 6 venner fra Huddinge møtte opp som planlagt på stasjon. De hadde en litt spesiell opplevelse på veien hit. En av passasjerene på flyet fikk hjertestans før take-off og måtte få øyeblikkelig hjelp + ambulanse. Det var 2 leger med på flyet, så alt gikk helt greit.

Etter 2 timer med speidertoget, en meget annerledes opplevelse, så kom vi frem til Fredericia på Jylland. Der ventet busser som tok oss frem til leirstedet utenfor Holstebro. Etter litt prøving og feiling fant vi vårt eget område - ikke så helt enkelt når man tenker på at det er ca 6.000 telt på leirstedet. Patrik og Øystein hadde gjort en formidabel innsats under dagen og vi kom så å si til dekket bord. Alle telt var slått opp, fellesutstyr på plass, vann hentet, innsjekk avklart og (nesten) full kontroll på hvor ting var. Dvs - do, vann, butikk og matutlevering.

Hildegunn tok hjelp av Wannabe og mekket en MEGET god middag. Vi fikk stekt kylling, grønnsaks Ratatouille og ris. Akkurat det vi trengte etter en lang dag. Det ble spesielt bra siden vi hadde bord og benker lånt av Marker speidergruppe og et "Jamboree" telt som Huddinge tok med seg.

Dag 4 - søndag 22/7

På søndagen, som var første skikkelige leirdagen, var det våre svenske venner i senior-laget Fötterna som hadde kjøkkentjeneste. Vi i Askim vurderer sterkt å "leie" inn samme gjeng til fremtidige leir på permanent basis - helt super mat og perfekt orden i kjøkkenteltet etter litt "organisering".

På ettermiddagen var vi på første aktivitet - matlaging. Litt variert opplevelse da var delt på tre grupper. Noen hadde en helt super instruktør/veileder og noen en litt mindre inspirerende... Vi fikk tilberede forrett basert på blåskjell, varmrett på hjortekjøtt og masse organiske grønnsaker og urter + ferske jordbær og "flødeskum". Råvarer hentet på på "torget" det vi fikk lære mer om mat, se på stykking av kjøtt inklusive en hel fasan som begynte med fjør og sluttet som filéer.

Etter mataktiviteten ble det en sjapp tur tilbake til vårt område (ca 15 minutter hurtig spasertur), skifte til leirbålsantrekk, tilbake samme vei sammen med 35.000 andre speidere for å være med på åpningsseremonien. Meget godt organisert, "fete" plasser ca 37.5 meter fra scenen. Kult show, men litt mye danske innslag / opptak med eldre mennesker som sikkert er megastjerner her i Danmark.

Dag 5 - mandag -23/7

Vi våknet uten spisetelt... Under natten hadde det blåst opp til 7-8 meter/sekund og en hel del telt og presenninger trengte en "liten" justering. Vi reparerte vårt spise/jamboree telt - satte det opp på ny bare for å se det blåse ned ca 5 minutter seinere.

Lyngby sin ordfører / borgermester var på besøk. Han er tidligere speidere og var meget positiv til speiding og vårt Nordiske samarbeid. Kult å se at danskene klarer å få satt speiding litt mer på dagsorden enn hva vi har fått til. Han fikk og hedersoppdraget med å invie "det runde torn" som en av Lyngby gruppene har brukt 5 dager på å surre.

Vinden og solen (fra en skyfri himmel) holdt det gående frem til kveldstid, så nå har vi måttet mase en god del om solkrem og drikke. Værmeldingen fremover sier sol, sol, sol og mindre vind ?

På ettermiddagen snekret "smågutta" hver sin patruljekasse. En god aktivitet, men litt langt å gå hjem med resultatet. Løsning - gå hjem og låne vogn av våre snille venner fra Marker!

Lavt aktivitetsnivå, dusj, café og shopping på kvelden. Fint å samle litt energi til enda en dag på leir.

Dag 6 - tirsdag 24/7

I dag våknet vi med spisetelt på plass til en skyfri himmel og litt mindre vind enn tidligere. Kort fortalt - fantastisk vær.

Lasse, Ruben og Tobias prøvde padling med havkajakk. Det var første gang noen av dem hadde prøvd det på "orntli". Instruktøren var en svensk "Skåning" som bor i Haugesund. Dvs - en ekte Skandinav med dobbel skorring på rrr. Det var nokså mye vind og litt slitsomt men meget morsomt og lærerikt.

Svenskene dro til samme sted for å seile "storbåt"- passe stor for en patrulje. Da det fortsatt var litt for mye vind måtte de seile på en mye større båt istedenfor. Det blev en 3-mastet båt på ca 160 tonn. De fikk en god seiltur, men den eneste innsatsen de fikk gjøre var å sette seil. Uansett - en deilig dag på sjøen.

På kvelden inviterte vi til åpen hus. Oppmøtet ble meget godt med alt fra Marker speidergruppe, via Danmark, England, Tjekkia og et par land til. Patrik hadde bakt boller i reflektorovn som imponerte nesten like mye som den perfekte pizzaen han, Edvin og Emil bakte på takke over åpen ild.

I tillegg hadde vi Marshmallow, mariekjeks og kaffe. Resultatet ble mange nye venner, en hel del merkebytting, nye leirbålssanger, mange leker og en "perfekt kveld" som vi toppet med eget leirbål helt på slutten.

Dag 7 - onsdag 25/7

I dag ble det en tidlig start for alle norske speidere. Vi skulle av gårde til en aktivitet som heter "build the change". Den foregikk på en innendørs fotballbane mellom leirområdet og Holstebro - en god halvtimes spasertur unna. Målet med aktiviteten var å komme med innspill til en ny bydel som skal bygges i Holstebro. Verktøyet var store mengder Lego som de fikk for å vise sin visjon av hva som er viktig og morsomt.

Ettermiddagen ble brukt til "ekspedisjoner" på leirområdet og slapping under vårt soltelt. Wannabe + Anne og Marte Emelie dro inn til Holstebro på ettermiddagen. På kvelden dro alle 15+ inn for nattbading i Holstebro (22-01). Ikke så vellykket da bassenget var utendørs og ikke oppvarmet. I tillegg var det ikke et spor av den utlovte nattbussen. Noen fikk dra tilbake med taxi og andre tok en litt lang spasertur (1 tim 15 min). På leirområdet ventet våken leder, varmende leirbål, pledd og varm kakao.

Dag 8 - torsdag 26/7

Vi ledere i Askim startet dagen på best mulig måte - med egg og bacon servert på senga! Kudos til Ruben og Lasse - dere er dagens helter!!!

Når vi alle satt og spiste frokost og en skulle av gårde for å heise flagget merket vi at all informasjon ikke var helt absorbert - flaggheisen var for alle speidere og ledere og markerte starten på markedsdagen.... Vi måtte løpe fra halvspiste brødskiver, stille opp for flaggheis og var ikke tilbake på et par timer. Vi ble inndelt i blandede grupper på ca 20 speidere og var igjennom alle aktiviteter som de andre gruppene i Lyngby hadde forberedt.

Eksempel på noen av aktivitetene - Angry Birds XL, Pac Man, Giga Scrabble TM med morsekode, fotball med gummislange, Twister og en del annet. Litt utpå dagen fikk Emil og Josefin besøk av sine respektive familier. Meget hyggelig å treffe gamle kjente ledere fra Huddinge! I tillegg hadde de med Wienerstang til oss ledere (det begynner å bli mye kos på oss - men det fortjener vi).

Det ble og en "mini" reunion for oss som har vært på Nordtreff, ledertrening osv - Lilly, Lotte, Julie, Robin (med sine barn) og Morten kom på besøk. Lilly skal for øvrig på Trekløver Gilwell kurs i morgen på Brownsea Isand (der speiding startet i 1907) i regi av Norges Speiderforbund - morsomt med Nordisk samarbeid på alle måter.

Markedsdagen ble avsluttet med helgrillet dansk gris - gikk ned på høykant for de av som fortsatt spiser kjøtt. En til av oss har blitt vegetarianer - overraskelse for foreldrene når vi kommer hjem.

Vi ledere åpnet pakka som vår kjære gruppeleder hadde sendt med tur. Den var full med nødvendige motivasjonshevere, hjemmelengselslurium og masse annet nyttig. Super kul overraskelse som virkelig ble satt pris på!

Utpå kvelden var det både barnefest og ungdomsfest. Barnefesten var "helt ok", ungdomsfesten fikk topp karakter av noen og bunn av andre - det er vel et resultat av hva du yter selv.

Dag 9 - 27/7

Sovemorgen - say no more. Sverige ut på aktivitet tidlig, men de forstyrret ingen. Øvrige sto opp etterhvert og brunch ble servert sånn ca klokken 10. Alle guttespeidere fra Askim dro for å bygge tømmerflåte og jentene på "Bay Watch" på et sted som heter Thorsminde.

Begge gruppene var med på et Guinness verdensrekordforsøk - flest mulig mennesker på en flytende brygge. Etterpå solet jentene og gutta bygget pontener/badet før de dro tilbake til leirområdet.

Ettermiddagen ble stort sett brukt til å overleve i varmen og solen. Takk enda en gang til Huddinge for lånet av ert Jamboree stjerneteltet!!! Michael og Øystein brukte ettermiddagen til å loggen noen nye Geocacher i nærområdet. Mange speidere ute på tur med GPS...

Våre talentfulle speidere i troppen hadde meldt seg en talentkonkurranse i 604-caféen. De var siste nummer ut med Lasse og Øysteins såpebobleshow. Stort sett alle var med og ryktet sier at det var et av de aller beste innslagene. Vi endte opp på en 2. plass og gikk glipp av Gulrotkake x 2. 604 er Norges Speiderforbunds sitt PR innslag for å lokke utenlandske speidere til neste års landsleir i Stavanger. Gjett vår mange moh som Prekestolen er...

I morgen starter dagen litt tidlig for å pakke telt og personlig utstyr før vi kan nyte siste dagen på en fantastisk leir.

Dag 10 - 28/7

Vekking klokken 7:30 og pakking av personlig utstyr for alle speidere og ledere. Målet var tomme telt før 9, og det klarte vi (nesten). Vi hadde tenkt å sove under det vite stjerneteltet, men da luftfuktigheten "klumpet" seg og bakken var våt besluttet vi for å flytte inn i våre Wiggloer på ny, men nå med orden i sakene.

Lunsjpatruljen laget en fantastisk Minnestrone suppe til lunsj slik at våre svenske venner fikk litt varm mat i magen (men det passet ganske godt for oss andre, da det var litt kjøligere i luften). Michael hadde kjøpt en Dutch Oven til speidergruppa, så det vanket også nybakt brød som tilbehør.

Litt mer pakking på ettermiddagen og deretter avslutningsleirbål. Det så først litt tynt ut med deltakelsen, men etter hvert var det stapp fullt akkurat slik som på åpningen. Vi hadde fantastisk gode plasser ikke mange meter unna scenen. Programmet blir selvfølgelig litt mer som en show, enn det som vi speidere kjenner som et tradisjonelt leirbål. Uansett - et godt show og et verdig avslutt på en fantastisk leir.

De fleste ble igjen til konserten med "Danmarks beste band" etterpå. Det ble Alpha Beat - et band vi fra Norge ikke hadde hørt om, men alle fra Danmark kjente sangene godt. Det hele sluttet med et råflott fyrverkeri.

Dag 11 - 29/7

Vekking klokken 03:45 og avmarsj til bussen 04:30. Patrik og Øystein ble igjen i leiren for å pakke sammen våre telt og kjøre ut med henger så snart det ble lov med biler på området. Deilig med støttemannskap.

Vi kom frem til speiderhuset i Frederikshavn 8:30. Litt mer soving før vi gikk til svømmehallen for vask og bad. Et fantastisk flott sted - mye bedre enn Østfoldbadet. Det er også et av kun to gjenværende bad i Danmark med bemanning i skifterommet. Ikke noen som hoppet over dusjen her.

Middag på en fast food restaurant med alt som vi ikke hadde fått på leieren - burgers, spare ribs osv. Deilig å sitte ned og ta det ro med maten, men samtidig litt trist å være på vei hjem.

Siste kvelden og natten på speiderhuset ble brukt til slapping, opplasting av bilder og hyggelig samvær. Litt vondt å sove innendørs, men uansett et godt sted å være. Tusen takk til speiderne i Frederikshavn for lån av huset.

Dag 12 - 30/7

Tidlig start også i dag, men mye bedre enn i går. 3 km fotmarsj til båten med bagasjen. En anelse tungt for noen, men deilig å klare det på egen hånd.

Overfarten til Norge tilbragt på soldekk i deilig sommervær. Danskebåten var spennende for unge speidere i ca 5 minutter, men tilbuden var uansett et velkomment avbrekk etter en uke på leir. Vel fremme i Oslo ventet våre 3 sjåfører som tok oss til speiderhuset og siste økt før leieren offisielt var over - utpakking av henger. Michael, Hildegun og Øystein kommer til å tørke, vaske og stelle alt utstyr denne gangen - nyt friheten, neste gang er det dere som vasker :-)

Sist oppdatert ( mandag 30. juli 2012 20:43 )